Zo vang je drukke momenten op met tijdelijke werknemers

Elke onderneming heeft wel te kampen met momenten waarin het werktempo zodanig hoog ligt, dat tijdelijke werknemers een noodzaak zijn om een goeie service te blijven garanderen. Vaak is dat tijdens de zomermaanden, maar ook op momenten wanneer je vaste werknemers vakantie nemen bijvoorbeeld. Gelukkig zijn er in België heel wat mogelijkheden om tijdelijk extra werkkrachten in te schakelen in de horeca, retail en tal van andere sectoren. Wij zetten alvast enkele tips op een rijtje om een positieve samenwerking met je bijverdiener(s ) te garanderen.
person-using-laptop-computer_0041980e17b556122ea6d902680da1cc

#1 Begin tijdig je zoektocht naar bijverdieners

Wacht niet tot het laatste moment om een flexi-jobber of jobstudent te zoeken. Ga proactief op zoek en hou een lijstje bij met potentiële bijverdieners. Zo hoef je op drukke momenten niet in zeven haasten je zoektocht te beginnen en vermijd je heel wat onnodige stress. Ben je toch last minute op zoek naar een tijdelijke werknemer? No worries, dankzij onze Work Today app krijg je toegang tot een ongelimiteerde pool van enthousiaste bijverdieners.

#2 Plan een opleidingsmoment in

Wanneer je bijverdieners inschakelt om je team tijdelijk te versterken, moet je er rekening mee houden dat zij niet meteen hetzelfde werk kunnen leveren zoals je vaste medewerker(s). Daarom is het aan te raden om - bijvoorbeeld tijdens een rustigere periode - een opleidingsmoment te organiseren en/of je flexi’s en studenten al eens te laten meedraaien in je zaak. Zo zijn je bijverdieners volledig klaargestoomd tegen de drukke periodes.

#3 Zorg voor duidelijke communicatie

Een goede communicatie is cruciaal bij elke samenwerking, dus ook bij het inschakelen van tijdelijke werknemers. Om alles vlot te laten verlopen, is het aan te raden om een contactpersoon aan te wijzen voor eventuele vragen en/of problemen op de werkvloer. Dit kan jezelf als zaakvoerder zijn, maar ook een geroutineerde werknemer. Maar het is eveneens belangrijk dat je bijverdieners buiten de werkuren voldoende geïnformeerd zijn, iets wat perfect opgevangen kan worden door Work Today. In onze app kan je bijverdiener namelijk in enkele clicks zien wanneer hij/zij ingepland staat om te werken, aan welk loon hij/zij zich mag verwachten, enzovoort.

#4 Waardeer je flexi’s, extra’s en jobstudenten

Bijverdieners zijn goud waard voor jou als ondernemer, vergeet dus niet om af en toe hun inzet te waarderen en (positieve) feedback te geven. Want als jouw flexi of jobstudent zich goed voelt, zal hij/zij meer geneigd zijn om jouw zaak te blijven kiezen als bijverdienste in plaats van een andere vakantiejob te zoeken. En zo kan jij rekenen op een bijverdiener die telkens meer ingewerkt raakt, in plaats van telkens iemand nieuw op te leiden.

#5 Trek de juiste lessen

Neem de tijd om je ervaring met bijverdieners te evalueren na een drukke periode. Betrek hierbij ook zeker je vaste team en pols naar hun persoonlijke ervaringen. Zo leer je maximaal van jouw en hun ervaringen, en weet je hoe je jouw samenwerking met bijverdieners nóg beter kan aanpakken in de toekomst.

Of je nu op zoek bent naar tijdelijke werknemers voor je restaurant of naar flexi’s en jobstudenten voor administratieve ondersteuning tijdens de schoolvakanties, een goede voorbereiding is key. Iets waar Work Today je al te graag mee helpt!

Hulp nodig bij het vinden en registreren van bijverdieners?